Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Voorgeslachten van

Janny en Willem Bronsema

 

1860 als rampjaar voor de scheepvaart in de boeken
door Rein Stam
zaterdag 28 januari 2006
Een rampjaar voor de scheepvaart, zo kon
1860 achteraf wel genoemd worden.

In mei teisterde een zware storm de Texelse
kust. De Zweedse schoener ‘Semalia’ ver-
ging, maar de bemanning werd gered.

Ook de opvarenden van de Engelse
kolenbrik ‘Tempear’, die achter De Koog
strandde, werden in veiligheid gebracht.
Van de Zweedse brik ‘Iris’ die op de 29e mei
in de Haaksgronden verbrijzeld werd, was
over de bemanning niets bekend.

Het lot was die maand de Pruisische brik
‘Grosherzog-in Auguste’ en de Hollandse
schoener ‘Jeltina’ echter slechter gezind.

Beide schepen vergingen op de Eierlandse
Gronden en de bemanningen kwamen om.
Het vergaan van het Engelse stoomschip
‘Harburg’ in die beruchte meimaand is al
eerder in deze rubriek beschreven.

Alsof het nog niet genoeg was geweest,
werd dit rampenscenario in de maand
november nog eens dunnetjes overgedaan.

Op 19 november schreef burgemeester Keij-
ser de Commissaris des Konings.
“Ik heb de eer Uwe Excellentie bij deze te
berigten dat gister in den vroegen morgen
nevens De Koog een schip is gestrand”.

Het betrof hier de Noorse bark ‘Favorite’. De
13 bemanningsleden werden gered.

Keijser had het druk in die dagen, want op
20 november moest hij wederom in de pen
klimmen, nu om twee rampen te melden.
De 19e strandde het Duitse kofschip ‘Fidu-
cia’ en de 20e, ’s morgens in alle vroegte,
zette kapitein H.L.van Sluis zijn schip op het strand.

Deze laatste was de Nederlandse schoener
‘Gezina’, in ballast op weg naar Engeland.

De schepen strandden nabij De Koog en de
bemanningen werden gered met de Koger
reddingboot, die dus vele overuren maakte.

 

 

 

De reddingboot op weg naar een gestrand schip (pentekening van rond 1860
 
 
Reacties op dit bericht

Luitje Take van den Berg, Epe (17-9-2007)
in het artikel 1860 als rampjaar voor de scheepvaart door Rein Stam gaat het over kapitein Sluis van de schoener 'Gezina'. Is het mogelijk dat het hier betreft
kapitein van Sluis van de schoenerkof 'Geziena'? In de familie stamboom staat het volgende Harm Luitjes van Sluis geb 10 febr 1821 te groningen overleden 24 maart 1863 te groningen beroep schipper,buitengaats,gezagvoerder, van de schoenerkof 'geziena'
 
 
 

Nieuwe Rotterdamse Courant van 22 nov 1860

Texel, 20 november. Gisteren is achter De Koog gestrand de Hannover kof FIDUCIA, kapt.

Satthoff met steenkolen van Charlestown naar Emden en heden, op dezelfde hoogte, de

Nederlandse schoener GEZINA, kapt. H.L. van Sluis, in ballast van Londen naar Newcastle.

Beide schepen zullen weg zijn. De equipages zijn gered.
......................................................................................................................................

 
schoenerkof GEZIENA
gebouwd in 1852 te Hoogezand; 106 ton
kapitein/eigenaar H.L. van Sluis te Groningen
in nov 1860 bij Texel gestrand en wrak

Voorbeeld schoenerkof

Tekening van een "Schoenerkof"

controle van de gegevens.

nu er meer aktes zijn die je kan raadplegen. wil ik de fouten er zo veel mogelijk uit halen

Daarom geen gegevens op het ogenblik

willem